22 maj 2018

GO VEGGO!

Allmänt

 
Får några veckor sedan tog jag och Marcus beslutet att äta mer VEGGO!!! Eller vego, vegetariskt, vad ni vill. Jag har i min tur då övergått nästan helt till vegetariskt, ibland blir det fisk. Jag tycker det är så SJUKT BRA hur mycket mer prat det har blivit om kött, hur det hanteras och vilka konsekvenser det kan bli. Jag tycker det galet bra med allt utbud som ökas inom det vegetariska och veganska köket. Det är så kul att fler och fler testar att ändra sin kost för att antingen värna sig själva, miljön eller djuren. För min del har jag alltid varit intresserad av att äta mycket grönsaker och därmed har det fallit naturligt för mig att endast äta vegetariskt.
 
Jag tänker också otroligt mycket på framtiden, min kropp, hur länge jag vill leva, min hälsa, etc.. Och då har det bara känts mer och mer rimligt att få i mig mer utav det som jag mår bra utav. Det är veerrkkligen ingen stenhård kost, utan jag äter fortfarande mejeriprodukter med en hel del fett, ost och friterat. Däremot absolut inte varje dag. Om jag ska laga pasta med köttfärssås byter jag bara ut nötfärs till sojabaserad färs, slänger i massa grönsaker så som paprika, morötter, hackad spenat. Bara för att förenkla. Marcus märker knappt att vi inte längre äter kött (läs; han är största köttätaren annars). 
 
Mitt mål i framtiden är definitivt att äta veganskt, det skulle jag nog inte trott för bara ett år sedan. 
 
Lagade detta för nån dag sedan: kikärtsgryta med kokosmjölk, vitlök, hackad spenat, paprika, lök, broccoli. Åt det först med couscous som hade massa grönsaker nedblandat, men idag åt jag med jasminris. Klämmer på massa citronjuice. Råkade bli veganskt! Märkte jag knappt själv!
 
Couscous med edamamebönor, körsbärstomater, salladslök, soltorkade tomater. På sidan la jag på kokt ägg, groddar, persilja från min odling, samt fetaost. Juste, lite linfrön på också. Alltså ååååh det här är verkligen typisk Jenny-mat, hahaha.. 
 
Varför jag skriver om detta är väl dels för att jag råkade ta bild på dessa maträtter haha, men sen också bara för att det känns så himla bra. Jag älskar att experimentera med mat och detta känns helt rätt. Jag har liiite svårt att komma ur mina mejeriproduktsvanor helt och hållet, men det kommer nog. Det blir lite vad det blir. 
 
På tal om ingenting så leeeeeveeer jag för detta väder. Längtar, längtar, längtar tills vi får upp vår paviljong, så man kan sitta utomhus under skugga. Sen ska jag och Marcus köpa utomhusmöbler som vi kan ha riktiga middagar på. Nu har det blivit alldeles för stark sol där ute under dagarna för att man ska kunna "njuta", sen har vi inte vanlig bordshöjd på loungesoffan eller loungebordet (just för att det är mer lounge, ofc), vilket inte heller blir så njutbart. Det kommer bli meggahtoppen när allt är på plats, ihhh! ♥
 
Hoppas allt är braaaa annars. Om mindre än två veckor drar jag och Marcus till Teneriffa också, gaahhhh! Som vi längtar! 
 
Okej nu var det slut på småmeningar, haha. Lav youu, baii.
 
xx
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress